Ja det skulle gå greit...
Montering av et renseanlegg er som regel ganske rett frem, så lenge du har en grunnleggende forståelse av hva du ønsker å oppnå.
Selv om ulike anlegg kan være bygget opp på forskjellige måter, er prinsippet alltid det samme:
Å sikre ren diesel i tanken, uavhengig av hvor mye eller lite båten brukes.
Et renseanlegg kobles helt separat fra motorens filtersystem. Det betyr at du ikke trenger å røre motorens grove eller fine filter. Hensikten er at renseanlegget skal ta hovedbelastningen, slik at motorens egne filter holder seg renere lenger og motoren går jevnere.
Et slikt system kan gjerne stå og gå i flere timer – spesielt etter at du har fylt ferskt drivstoff fra et maritimt anlegg hvor dieselhygienen ofte kan variere.

(bildet er tatt inni en dieseltank for marine)
Hvorfor rense drivstoffet?
Ved fylling, lagring eller som følge av kondensering og urenheter fra selve drivstoffproduksjonen, vil det nesten alltid kunne oppstå bakterievekst i diesel. Disse mikroorganismene – ofte kalt dieseldyr – trives spesielt godt der det finnes små mengder vann i tanken.
Etter hvert som drivstoff forbrukes under drift, synker nivået i tanken. Dette gjør at fuktig luft trekkes inn for å kompensere volumet. Fuktigheten kondenserer på tankveggene og tilfører vann til drivstoffet. Resultatet er at det alltid vil finnes noe fukt i en dieseltank over tid.
I små mengder er bakterier normalt, og de kan som regel fanges opp av motorens grove og fine filter. De sees da gjerne som mørke partikler på filterpapiret.
Men når bakteriekoloniene vokser til milliarder og begynner å klumpe seg, dannes et seigt belegg – ofte beskrevet som snerk fra kakao. Da tettes filtrene raskt, og driftsstans kan oppstå.
Hva skjer når filtrene tetter seg?
Når filtrene går tett, strupes drivstofftilførselen til motoren, og det kan føre til akutt motorstans.
Dette skjer ofte når man minst trenger det – gjerne i ruskevær eller ved manøvrering i havn.
Konsekvensene kan bli:
- Bistand fra redningsskøyte
- Uker med ventetid på verksted
- Misnøye fra mannskap eller familie om bord
- Og sist, men ikke minst: Det er båteier som sitter med ansvaret for manglende drivstoffhygiene.
Vår anbefaling
Et selvbygget renseanlegg, basert på en Separ Filter-løsning eller lignende, gir deg mulighet til å resirkulere og rense drivstoffet i ro og mak – før problemene oppstår.
Dette kan enkelt kombineres med en elektrisk pumpe, og retur til tank – som vist i vår systemtegning.
Med en god automatisk renseløsning, kan du også legge inn en 3 veisventil, slik at du kan "vri om bryteren" og tømme tanken helt i medbrakte dieselkanner på høsten.
Med tom tank i opplag, finnes det ingen ting for dieselbakteriene å formere seg i og med fersk diesel på tanken til våren har du mye større sjanse for en problemfri båtsesong. Samt at tanken din ikke trenger tankrens.
Ta det fra oss som har renset båttanker i over 20 år.

